Cum sa cureti singur EGR-ul

De regula, toate masinile moderne pe care le vedem pe sosele sunt echipate cu un sistem EGR, supapa care se refera la recircularea gazelor din esapament. Fie ca detii o masina pe benzina, fie ca detii una diesel, ea va avea supapa EGR, desi principiul de functionare difera.

Sistemul de evacuare al unei masini este dotat cu o supapa EGR, care din cauza faptului ca nu este intretinuta in mod corespunzator, se desprinde destul de usor, iar din acest motiv, masina are o performanta mult mai slaba.

Ei bine, in continuarea acestui articol veti putea sa aflati o multime de informatii foarte importante care va pot fi de mare folos pentru a depista care sunt simptomele care tradeaza aparitia problemelor privind supapa EGR. Asa veti depista cand supapa EGR este deteriorata, si veti stii cum sa remediati problema.

Din pacate, supapele EGR se defecteaza destul de des, iar partea si mai proasta este aceea ca inlocuirea lor poate provoca o gaura adanca in buget. Este necesar ca aceste supape EGR sa poata sa reziste la un grad cat mai mare de uzura, care poate fi provocat atat de aerul cald, cat si de carbonul care se acumuleaza in interiorul acestora (venit din interiorul cilindrilor, carbon care apare ca efect secundar al combustiei).

Probabil veti dori sa acumulati mai multe informatii despre aceste supape EGR, pentru a stii daca se pot inlocui acasa, sau daca este nevoie sa mergeti cu masina la service, insa in cele ce urmeaza veti afla mai multe detalii.

Ce este o supapa EGR?

Recircularea gazelor de evacuare este un termen auto – explicativ, insa in ceea ce priveste aplicarea acestui termen, lucrurile nu mai stau chiar atat de simplu precum pare. EGR-ul recircula gazele de esapament din nou spre galeria de admisie, pentru a folosi ulterior aceste gaze in ceea ce priveste combustia.

In acest fel, se obtine in primul rand o reducere a emisiilor de NOx si masina va polua mult mai putin aerul si mediul inconjurator.

Sistemul EGR insa nu vine doar cu avantaje, ci si cu dezavantaje, iar unul dintre acestea este legat de consumul de combustibil, care va creste semnificativ, in timp ce masinile cu motor diesel vor avea performante mai scazute, iar productia de funingina va fi mai mare datorita sistemului EGR.

In ciuda acestor dezavantaje, cele mai noi masini dispun de tehnologii inteligente care sunt foarte eficiente, iar aici putem aduce in discutie masinile diesel noi, care dispun in clipa de fata de un racitor EGR, iar rolul acestuia este acela de a raci gazele de esapament folosind lichidului de racire al motorului.

Cum se poate depista un EGR defect

Dat fiind faptul ca sistemul EGR actioneaza asupra gazelor de exapament, iar aici amintim de exemplu NOx si dioxidul de carbon, sunt sanse mari ca acest sistem sa se deterioreze foarte mult odata cu trecerea timpului.

Daca va intrebati ce inseamna acest lucru, ei bine, rezultatul poate fi reprezentat de reducerea performantelor masinii, dar si de cresterea gradului de poluare.

In momentul in care supapa EGR este defecta, in mod normal este necesar ca pe tabloul de bord al masinii sa se aprinda lampa EPC (in cazul masinilor VW), sau lumina de verificare a motorului, Check-Engine.

Referitor la supapele EGR este important de mentionat faptul ca acestea au doua aspecte principale, astfel ca ele fie raman deschise, fie se inchid complet atunci cand se defecteaza.

In continuare, veti afla cum putea sa depistati cateva semne clare ale faptului ca o supapa EGR este defecta.

1. Ralanti oscilant

Acest simptom il veti intalni in momentul in care motorul se afla la o turatie redusa si cand in acelasi timp supapa EGR ramane deschisa. Acest lucru permite ca gazele suplimentare sa contribuie la scaderea semnificativa a performantelor motorului.

2. Fum negru scos pe esapament

In cazul in care supapa EGR ramane deschisa continuu, fumul de evacuare ajunge la motor, iar motorul nu va mai avea oxigenul de care are nevoie. Din cauza arderii prea mari a combustibilului si din cauza lipsei de oxigen (ardere incompleta), fumul scos pe esapament este unul negru.

3. Verificati daca se aprinde martorul in bord (EPC sau Check-Engine)

In cazul in care calculatorul de bord al masini gaseste vreo problema a sistemului EGR, acesta va activa lampile de verificare ale motorului.

Este necesar sa aveti insa la cunostinta faptul ca aceste lampi se pot aprinde si din alte motive, insa pentru a stii exact daca aceasta este sau nu problema, folositi scanerul OBD2. (Check-Engine poate avea 3.000 de motive sa se aprinda).

4. Masina consuma mai mult carburant

Din cauza alimentarii incorecte a carburantului/aerului, motorul masinii va consuma mai mult carburant deoarece nu va mai functiona la parametri optimi. Lipsa de aer va fi compensata cu mai mult carburant.

5. Oprirea motorului

In cazul in care la turatii mari motorul se opreste, atunci cu siguranta sistemul EGR are probleme, iar din acest motiv, durata de viata a motorului ar putea fi afectata serios.

6. Nefunctionarea turbocompresorului

In conditiile in care ventilatorul EGR&Cooler ramane deschis, iar gazele de esapament nu se racesc, rezultatul este unul cat se poate de clar, si anume ca gazele de esapament nu se vor mai raci.

Odata ce motorul se supraincalzeste, uleiul de motor se descompune si ia drumul turbocompresorului, iar din acest motiv turbocompresorul are de suferit, nemaifunctionand.

7. Dezintegrarea motorului

In cazul in care se ajunge la o supraincalzire mult prea mare a motorului, lubrifierea se va consuma definitiv, ceea ce inseamna ca motorul in loc sa consume motorina va consuma propriul ulei, motiv pentru care se va produce dezintegrarea motorului, iar in aceasta situatie va fi nevoie de un motor nou.

Unde se gaseste supapa EGR?

In cazul in care intentionati sa depistati EGR-ul masinii dumneavoastra, atunci cu siguranta trebuie sa va uitati in jurul galeriei de admisie al masinii, pentru ca mai mult ca sigur acolo il veti gasi. Acesta de regula este amplasat pe o teava de admisie la galeria de evacuare.

Din cauza caldurii, suruburile se vor indeparta cu o foarte mare dificultate, sau pot fi distruse daca doriti sa indepartati EGR-ul. Din acest motiv, se impune pulverizarea cu putin WD-40 pe suruburi, inainte de a incepe sa le desfaceti.

Repararea/curatarea unei valve EGR defectuoase

Sunt sanse mari ca o valva EGR care a fost stricata, iar mai apoi reparata sa functioneze corespunzator, insa de cele mai multe ori este mai rentabila achizitionarea unei supape noi, decat repararea celei stricate.

Supapele EGR mai vechi, sunt mai simplu si mai usor de reparat pentru ca ele sunt controlate cu vacuum, iar procedura de reparare este una cat se poate de simpla. In cazul in care masina dumneavoastra dispune de o supapa EGR controlata in vid, se poate inlocui doar membrana din interior, si se poate curata pentru ca aceasta sa se comporte ca o supapa EGR noua.

Atunci cand aducem in discutie supapele EGR ale masinilor de generatie mai noua, trebuie precizat ca acestea au in componenta diferite piese electrice, asa ca sunt dificil de reparat chiar si de catre cei mai buni experti.

Din acest motiv, si in acest caz, cea mai indicata solutie este reprezentata de alegerea unor supape EGR noi noute.

Exista si masini de generatie mai noua, care dispun de motoare electrice si care au EGR, dar supapa cu arc. Acestea se pot bloca, si pot avea ca si rezultat curatarea si lubrifierea arborelui, iar astfel le va distruge.

In cazul in care va surade ideea de a curata supapa EGR, in prima faza este necesar sa indepartati curbura folosind un cutit, dupa care trebuie sa o curatati de mai multe ori folosind un dispozitiv special construit pentru curatarea franelor.

Dupa ce va veti ocupa si de aceasta etapa, va fi necesar sa lubrifiati supapa folosind WD-40, pentru ca in acest fel veti reusi sa va asigurati de faptul ca piesele se misca in mod corespunzator.

In conditiile in care vi se pare mult mai convenabila ideea de a schimba supapa EGR trebuie sa tineti cont de faptul ca daca supapa EGR a masinii dumneavoastra este electronica, trebuie neaparat sa folositi scanerul OBD2 ca sa eliminati codurile problematice dupa inlocuire.

Utilizarea acestui scaner este necesara si pentru a-i face o setare de baza supapei noi EGR. In cazul in care nu ii redati parametrii ideali noii supape EGR, se poate sa intampinati mai apoi acelasi cod de eroare, iar astfel mai mult ca sigur veti ajunge cu masina in service.

Odata ce ati ajuns la concluzia ca supapa EGR este defecta, cu siguranta trebuie sa o reparati, asa ca puteti merge cu masina in service, pentru ca specialistii sa se ocupe de aceasta situatie neplacuta.

In cazul in care nu va incanta ideea de a merge cu masina in service pentru inlocuirea acestei componente, trebuie sa urmati urmatorii pasi, pentru ca mai intai de toate sa curatati supapa EGR, si pentru ca mai apoi sa indepartati blocajele si sa vedeti daca modul de functionare al supapei este corect.

Asadar, mai intai de toate este necesar sa deconectati bateria masinii, dupa care trebuie sa deconectati senzorii si clemele, iar mai apoi trebuie sa slabiti suruburile care tin supapa EGR.

Odata parcursi toti acesti pasi, va fi nevoie sa folositi un dispozitiv special creat pentru curatarea EGR, pentru a curata furtunele si supapele.

Dupa ce veti termina de curatat furtunele si supapele, va trebui sa conectati din nou bateria masinii. Este extrem de important sa nu permiteti ca substanta speciala de curatat sa ajunga pe una din componentele electrice ale masinii.

Pentru a curata insa anumite componente electrice, ar fi indicat sa utilizati un dispozitiv electric special creat in acest scop.

In cazul in care inca nu ati mai trecut printr-un asemenea proces cu masina personala, recomandarea noastra este sa va duceti masina in service pentru ca specialistii sa se ocupe de acest aspect.

In functie de service-ul auto ales, dar si in functie de marca si modelul masinii, si nu in ultimul rand in functie de vechimea acesteia, veti putea plati mai mult sau mai putin pentru aceasta interventie.

Cum se depisteaza o supapa EGR defecta?

Procedura necesara pentru a depista o valva EGR defectuoasa depinde foarte mult de supapa EGR pe care masina o are. In cazul in care veti urma pasii de mai jos, veti remedia personal problema.

Daca doriti sa testati o supapa electronica EGR, pentru un EGR controlat cu vid, mai intai de toate este necesar sa efectuati o verificare a furtunului de vid intre intrare si EGR.

Este nevoie sa aveti la indemana o pompa de vid pe care sa o folositi cu sopul de a deschide supapa EGR, si pentru a putea constata daca este mentinuta presiunea.

In cazul in care nu sta sub presiune, este necesar sa schimbati membrana daca aveti aceasta posibilitate, sau daca nu, sa schimbati intreaga unitate EGR.

Este de asemenea necesar sa scoateti supapa EGR, si sa constatati daca aceasta se deschide in momentul in care actionati pompa de vid. In cazul in care supapa EGR se comporta normal, este nevoie sa verificati solenoidul, al carui rol este acela de a controla supapa EGR, si tot aici este necesara verificarea puterii si a prezentei impamantarii.

Sistem electronic controlat EGR

Mai intai de toate este nevoie sa indepartati unitatea supapei EGR ca sa vedeti care este deschiderea si inchiderea supapei. Apoi, trebuie sa conectati un incarcator de baterii auto atunci cand va ocupati de diagnosticare, pentru a depista daca tensiunea din masina este buna cand se produce diagnosticarea.

Urmatorul pas este acela de a deschide si de a inchide supapa EGR folosind scanerul OBD2. Acest procedeu trebuie efectuat de mai multe ori pentru a verifica functia.

Apoi, se impune efectuarea unei setari de baza, si a unei resetari a parametrului salvat, cu scanerul. Este de asemenea necesar sa verificati toate problemele in ceea ce priveste cablajul la EGR.

Dupa aceea trebuie sa deschideti supapa EGR si sa vedeti daca exista apa in interiorul supapei, sau daca exista o infiltratie de coroziune, si este necesar sa folositi un dispozitiv de curatare electrica pentru a curata supapa EGR daca descoperiti ca exista coroziune.

Reinstalati apoi supapa EGR si mai incercati inca o data, tot acest proces, insa daca supapa EGR este defecta, atunci trebuie sa o inlocuiti cu una noua.

Valve EGR pe motor diesel

In ceea ce priveste valvele EGR care se regasesc pe motoarele diesel, acestea sunt mult mai murdare, si trebuiesc curatate sau inlocuite mai repede. De precizat este faptul ca aceste supape au sanse foarte mari sa fie distruse datorita acumularii de carbon, asa ca este necesar ca ele sa fie schimbate mai des.

Exista si soferi care au reprogramat supapa EGR pentru ca daca aceasta nu mai functioneaza, cantitatea de carbon care ajunge in motor este mai mica. Acest lucru insa este daunator pentru mediul inconjurator, iar cei depistati risca amenzi usturatoare.

Costurile pentru inlocuirea supapei EGR

In functie de marca si de modelul masinii, costurile pentru inlocuirea unei valve EGR pot fi cuprinse intre 200 si 1000 de lei, in timp ce manopera poate costa undeva intre 50 si 200 de lei. 

Masinile mai vechi sunt dotate cu supape EGR controlate in vid, asa ca soferii care detin astfel de masini se pot simti norocosi, pentru ca la nevoie, vor cheltui mai putini bani.

Masinile mai noi insa dispun de un racitor EGR integrat cu supapa EGR, asa ca nu se poate inlocui doar supapa EGR ci trebuie inlocuit si racitorul EGR, iar masinile de le Volkswagen sunt un exemplu in acest caz.

In cazul in care de exemplu o masina veche are nevoie de o supapa noua EGR, se poate ca pretul pentru aceasta sa fie mai mic de 300 de lei. Pentru masinile mai noi insa, preturile sunt mai mari.

Tinand cont de faptul ca unele preturi pot fi destul de piperate, ar fi indicat ca in cazul in care aveti nevoie de inlocuirea supapei EGR, sa va ocupati personal de aceasta reparatie auto.